Hierfixjenix

De invloed van alcoholreclame; bespreek het met je kind

Publicatiedatum: 28 februari 2023

Uit onderzoek blijkt dat jongeren eerder beginnen met het drinken van alcohol onder invloed van alcoholreclame en beelden van alcoholgebruik in de media. En ook blijkt dat jongeren die al drinken door blootstelling aan alcoholreclame méér gaan drinken. Daarom is het belangrijk dat jongeren zich bewust worden van de invloed van deze reclame en mediawijs gemaakt worden. 

Kinderen die mediawijs zijn over alcohol hebben een andere houding ten opzichte van alcoholgebruik; ze zien het verschil tussen het ‘ideaalbeeld’ in de reclame (alcohol hoort erbij) en het echte leven (alcohol is schadelijk voor je gezondheid).

Kinderen die mediawijs zijn over alcohol hebben minder positieve verwachtingen over alcohol; positieve verwachtingen verhogen de kans dat jongeren alcohol gaan drinken en later méér gaan drinken.

Kinderen die mediawijs zijn over alcohol hebben een kleinere kans om te beginnen met het drinken van alcohol en kinderen die al drinken, drinken minder. Ze zijn zich meer bewust van de effecten van alcoholreclame en daardoor minder vatbaar. Dit is zelfs het geval als jongeren regelmatig worden blootgesteld aan alcoholreclames.

Als onderdeel van de campagne ‘Zien drinken, doet drinken’ heeft het campagneteam daarom een korte film over mediawijsheid gemaakt. De film is getiteld ‘De invloed van alcoholreclame; bespreek het met je kind’ en is bedoeld om te stimuleren dat ouders van kinderen vanaf een 12/13 jaar met hun kinderen in gesprek te gaan over alcoholreclame. Het resultaat daarvan kan zijn dat deze kinderen ‘mediawijzer’ worden t.a.v. alcoholreclame.

Meer informatie: www.trimbos.nl/mediawijsheid-alcohol

Meer nieuws

Al het nieuws